Klassenorganisatie Innovatief onderwijs
Nieuwe inzichten en eigen ervaringen hebben ons geleerd dat kinderen indelen o.b.v. leeftijd op veel vlakken achterhaald is. Denk maar aan leren lopen: het ene kind kan dat aan 11 maanden, een ander loopt pas op 17 maanden. Hier is echter niets mis mee: we leren en ontwikkelen ons allemaal op ons eigen tempo en uiteindelijk halen we allemaal de eindmeet.
Hoe mooi zou het niet zijn als we deze visie in het onderwijs doortrekken in de manier waarop we onze kinderen laten leren.
Daarom kiezen we voor een vernieuwde aanpak en vervagen de grenzen tussen onze klassen gedeeltelijk. We opteren voor co-teaching en/of klasdoorbrekend werk. Op deze manier kunnen we de groepen beheersbaar houden en op een haalbare manier indelen zodat de leerkracht de mogelijkheid heeft om kinderen op de best mogelijke manier te ondersteunen.
Vanaf 2021-2022 werken we met leergroepen via co-teaching.
Van rups naar vlinder
Bij de rupsen ligt de focus op zorg en welbevinden. Zo kunnen ze ontpoppen tot een mooie vlinder die klaar is voor de volgende stap in zijn ontwikkeling. Vandaar maken we de keuze om de groep van de rupsen beheersbaar te houden en extra te ondersteunen (kinderverzorging en co-teaching). Welbevinden is de basis om tot leren te komen.
Ontwikkelings- | Leeftijd | Coach Pannebeke | Coach STEMpel | Coach Springplank |
Rupsen | peuters en jonge 1ste kleuters | Gwendy Melanie (KV) | Marijke Emma Melina (KV) Sylvia DG Emily | Chantal Maayke Carla Nele |
Vlinders | Eventueel rijpe 1ste kleuters en jonge 2de kleuters | Kelly | Marijke Emma Melina (KV) Sylvia DG Emily | Chantal Maayke Carla Nele |
Van welpen naar wolven en alfa-wolven
Welpen
In deze ontwikkelingsgroep starten welpen met de voorbereidende stappen in het leren lezen, schrijven, rekenen en onderzoeken om zo tot wolf uit te groeien. Wolven zijn klaar om met hun volledige ‘pack’ de leerdoelen van rekenen, taal en onderzoek onder de knie te krijgen, zodat ze met een stevige basis alle andere leergebieden kunnen doorlopen.
Welpen werken groepsoverstijgend samen want beiden kunnen elkaar enorm versterken in hun individuele groei.
Ontwikkelings- | Leeftijd | Coach Pannebeke | Coach STEMpel | Coach Springplank |
Welpen K3 | Eventueel rijpe 2de kleuters en 3de kleuters | Charlotte VL | Sylvia H Jeany | Sylvia VB |
Welpen L1 | 1ste leerjaar | Sabine | Kimberly Sylvia H | Veronique |
Wolven
Deze kinderen starten met een stevige basis. Ze kunnen op junior-niveau lezen, schrijven, rekenen en onderzoeken. Ze hebben alles in hun ‘rugzak’ om tot alfa-wolf (expert) uit te groeien. Onze doelstelling is om van elk kind een expert te maken.
Ontwikkelings-groep | Leeftijd | Coach Pannebeke | Coach STEMpel | Coach Springplank |
Wolven L2 Wolven L3 | L2 + L3 | Margot Anette | Maureen Tom Sylvia H | Charlotte VdC Jeroen |
Alpha-wolven
We leggen de lat voor alle kinderen hoog zodat ze ook kunnen excelleren binnen hun eigen specifieke talenten en competenties. Je kan perfect een expert zijn in taal, maar een prof in STEM.
Hier benutten we ook optimaal de talenten van leerkrachten, zodat ook zij zich binnen hun eigen interessevelden kunnen blijven professionaliseren en zo de best mogelijke begeleiding voorzien voor hun kinderen. Co-teaching is dan ook logischerwijs de norm.
Daarnaast worden kinderen ook klaargestoomd in de digitale wereld van morgen. Elk kind beschikt over een eigen laptop. Dit biedt de leerkracht een enorme waaier aan extra toepassingen die het mogelijk maken om via artificiële intelligentie maatwerk aan te bieden.
Ontwikkelings-groep | Leeftijd | Coach Pannebeke | Coach STEMpel | Coach Springplank |
Alfa-wolven | L4 + L5 + L6 | Flore Niki | Melissa Kim Lieselotte Extra zorgondersteuner | Meghanne Karen Anton |