Klassenorganisatie Innovatief onderwijs 

Nieuwe inzichten en eigen ervaringen hebben ons geleerd dat kinderen indelen o.b.v. leeftijd op veel vlakken achterhaald is.  Denk maar aan leren lopen: het ene kind kan dat aan 11 maanden, een ander loopt pas op 17 maanden.  Hier is echter niets mis mee: we leren en ontwikkelen ons allemaal op ons eigen tempo en uiteindelijk halen we allemaal de eindmeet.

Hoe mooi zou het niet zijn als we deze visie in het onderwijs doortrekken in de manier waarop we onze kinderen laten leren.

 

Daarom kiezen we voor een vernieuwde aanpak en vervagen de grenzen tussen onze klassen gedeeltelijk. We opteren voor co-teaching en/of klasdoorbrekend werk.  Op deze manier kunnen we de groepen beheersbaar houden en op een haalbare manier indelen zodat de leerkracht de mogelijkheid heeft om kinderen op de best mogelijke manier te ondersteunen.

 

Vanaf 2020-2021 werken we met leergroepen.

Van rups naar vlinder

Bij de rupsen ligt de focus op zorg en welbevinden.  Zo kunnen ze ontpoppen tot een mooie vlinder die klaar is voor de volgende stap in zijn ontwikkeling. Vandaar maken we de keuze om de groep van de rupsen beheersbaar te houden en extra te ondersteunen (kinderverzorging en co-teaching).  Welbevinden is de basis om tot leren te komen.



Ontwikkelings-
groep

Leeftijd

Coach Pannebeke

Coach STEMpel

Coach Springplank

Rupsen 

peuters 

en jonge 1ste kleuters

Lien

Miranda

Catherine

Marijke

Carla

Chantal

Maayke

Carla

Vlinders

Eventueel rijpe 1ste kleuters 

en jonge 2de kleuters

Kathleen

Miranda

Sylvia DG

Nele

 

Van welpen naar wolven en alfa-wolven

Welpen

In deze ontwikkelingsgroep starten welpen met de voorbereidende stappen in het leren lezen, schrijven, rekenen en onderzoeken om zo tot wolf uit te groeien. Wolven zijn klaar om met hun volledige ‘pack’ de leerdoelen van rekenen, taal en onderzoek onder de knie te krijgen, zodat ze met een stevige basis alle andere leergebieden kunnen doorlopen.

Welpen werken groepsoverstijgend samen want beiden kunnen elkaar enorm versterken in hun individuele groei.



Ontwikkelings-
groep

Leeftijd

Coach Pannebeke

Coach STEMpel

Coach Springplank

Welpen K3

Eventueel rijpe 2de kleuters 

en 3de kleuters

Charlotte VL

Sylvia H

Sylvia VB

Welpen L1

1ste leerjaar

Sabine

Kimberly

Veronique

 

Wolven

Deze kinderen starten met een stevige basis.  Ze kunnen op junior-niveau lezen, schrijven, rekenen en onderzoeken.  Ze hebben alles in hun ‘rugzak’ om tot alfa-wolf (expert) uit te groeien.  Onze doelstelling is om van elk kind een expert te maken. 


 

Ontwikkelings-groep

Leeftijd

Coach Pannebeke

Coach STEMpel

Coach Springplank

Wolven L2

Wolven L3

L2 + L3

Margot

Anette

Maureen

Tom

Charlotte VdC

Jeroen

 

Alpha-wolven

We leggen de lat voor alle kinderen hoog zodat ze ook kunnen excelleren binnen hun eigen specifieke talenten en competenties.  Je kan perfect een expert zijn in taal, maar een prof in STEM.

Hier benutten we ook optimaal de talenten van leerkrachten, zodat ook zij zich binnen hun eigen interessevelden kunnen blijven professionaliseren en zo de best mogelijke begeleiding voorzien voor hun kinderen. Co-teaching is dan ook logischerwijs de norm.

Daarnaast worden kinderen ook klaargestoomd in de digitale wereld van morgen.  Elk kind beschikt over een eigen laptop.  Dit biedt de leerkracht een enorme waaier aan extra toepassingen die het mogelijk maken om via artificiële intelligentie maatwerk aan te bieden.



Ontwikkelings-groep

Leeftijd

Coach Pannebeke

Coach STEMpel

Coach Springplank

Alfa-wolven

L4 + L5 + L6

Stefanie

Niki

Melissa

Kim

Meghanne

Karen

Anton