Voor het eerst naar school

Om uw zoon of dochter voor te bereiden op de eerste schooldag kan uw zoon of dochter al eens proeven van de kleuterklas dit kan voor of na de inschrijving.

Na een bezoek met rondleiding aan onze school kun je met de juffen van de peuterklas en de eerste kleuterklas een afspraak maken. Zij zullen jullie sowieso per mail contacteren om de dag in te plannen.

Juf Nele – Springplank: oonanele@hotmail.com

Juf Marijke – STEMpel: marijke.deklerck@telenet.be 

Juf Chantal – Pannebeke: chantaldevogelaere@telenet.be 

Download ons krantenartikel

Dag Jules! is een totaalmethode voor kleuters van 2,5 tot 3 jaar. Taalverwerving blijft erg belangrijk, maar ook andere leergebieden krijgen extra aandacht. Leren spreken, leren luisteren en taal ontdekken gaan voor kleuters namelijk hand in hand met wat ze dagelijks beleven. Alle ontwikkelingsdomeinen komen geïntegreerd aan bod, waardoor je kleuters hun eigen belevingswereld ook uitbreiden.

Dag Jules! houdt bovendien rekening met diversiteit bij kleuters. De aangeboden differentiatiemogelijkheden bieden een aangepaste aanpak voor elke kleuter. Zo voelen alle kleuters zich goed in de klas en leren ze op hun eigen niveau en tempo. En klaspop Jules wijkt daarbij geen moment van hun zijde!

De juffen

Springplank:
Juf Maayke: peuterklas 
(de pandaberen) + Juf Nele: 1ste kleuter (de beren)

STEMpel:
Juf Jeany + juf Marijke (de bijtjes en de muizen)

Pannebeke:
Juf Chantal + juf Lut
(de kikkers)

Deze juffen worden de belangrijke personen voor je kind. Spreek hen aan bij vragen of informeer eens hoe het met je kind op school gaat. Bij ons op school is er een open communicatie. Je mag steeds mee tot aan de klas om afscheid te nemen van je lieve schat. Ons team ‘jongste kleuters’ bestaat uit kleuterjuffen die ervoor gekozen hebben om met de jongste kleuters te werken. Ze zetten steeds het welbevinden centraal en houden rekening met het niveau van ieder kind en passen hun aanpak steeds aan. 

Kinderverzorgster

Juf Carla en juf Cathérine (Pannebeke) zijn onze kinderverzorgsters. Ze helpt met knutselen, jassen aandoen, eten of een natte broek vervangen. Ze zijn twee keer per week op elke school om de juffen te helpen. Deze dames hebben heel veel ervaring en een hart voor kinderen. Zowel de juffen als de kinderen kijken steeds uit naar hun komst.

Zorgteam

Juf Isabelle is de zorgcoördinator van onze school Zij zit op geregelde tijdstippen samen met de juffen om een antwoord te bieden op zorgvragen. Zij ondersteunt de juffen in hun klaswerking door concrete tips te geven of hulp te bieden waar nodig. Wanneer er een bezorgdheid is van de school, zal ook zij steeds contact opnemen met de ouders. Dit doet ze steeds in overleg met de directie. 

Juf Carine (Springplank) en juf Sophie (STEMpel + Pannebeke) helpen kinderen wanneer iets niet goed lukt. Die hulp bieden ze soms in de klas maar soms ook in de zorgklas. Zij werken steeds individueel en op maat van ieder kind na overleg met het team en het formuleren van een concrete zorgvraag.

De juf van de opvang en refter 

Juf Lily (Springplank), Juf Vanessa (Pannebeke) en Juf Sandra (STEMpel) zijn verantwoordelijk voor de opvang voor en na school. Ook over de middag staat zij in voor het toezicht. In de refter doet ze dit samen met een leerkracht. De kleuters eten ook afzonderlijk in een refter op maat van jonge kinderen. We vinden het heel belangrijk dat iedereen de tijd krijgt om in een rustige omgeving te eten.

Vrijwilliger

Juf Maureen is de mama van de directeur en komt vaak helpen in de Springplank. In de STEMpel biedt  een paar extra handen en in De Pannebeke komt juf Chris ons versterken.  Op drukke momenten springen zij bij in de peuter- en eerste kleuterklas om in te staan voor de verzorging van de kinderen en te helpen in de klas waar nodig.

Directie

Meester Wesley (Springplank) en juf CIndy (STEM en Pan) komen vaak op bezoek en spreken steeds af met het kleuterteam om de noden in kaart te brengen. Ze zetten in op innovatieve aanpak en  materialen en ondersteunen de juffen in de realisatie van een vernieuwde klaswerking. Ze zijn ook steeds aanwezig op een zorgoverleg en volgen de ontwikkeling van de kinderen mee op

Een dag in de eerste kleuterklas!

  • Praatronde + kalenders
  • Klassikale activiteit (Stem, Wereldoriëntatie, Muzische vorming, Nederlands, Wiskundige initiatie, Lichamelijke opvoeding of Media)
  • Toiletbezoek
  • Hoekenwerk (gedifferentieerd werken op niveau van elk kind)
  • Fruit + water drinken
  • Speeltijd
  • Klassikale activiteit (Stem, Wereldoriëntatie, Muzische vorming, Nederlands, Wiskundige initiatie, Media of Lichamelijke opvoeding)
  • Hoekenwerk (gedifferentieerd werken op niveau van elk kind)
  • Opruimen
  • Toiletbezoek
  • Eetzaal
  • Middagpauze
  • Klassikale activiteit (Stem, Wereldoriëntatie, Muzische vorming, Nederlands, Wiskundige initiatie, Media of Lichamelijke opvoeding)
  • Hoekenwerk (gedifferentieerd werken op niveau van elk kind)
  • Opruimen
  • Speeltijd
  • Koek + water drinken
  • Klassikale activiteit (Stem, Wereldoriëntatie, Muzische vorming, Nederlands, Wiskundige initiatie, Media of Lichamelijke opvoeding)
  • Afsluit van de dag

Natuur in de klas (Outdoor education)

Met de hele klas naar buiten!

Elke dinsdag en donderdag trekken we onze laarzen aan en gaan we op ontdekking!

Lichamelijke Opvoeding

Uw kleuter heeft per week 2 uur lichamelijke opvoeding van sportleerkracht.

Daarnaast geeft de juf elke dag beweging.

STEM in de klas

Wekelijks wordt er een STEMactiviteit gegeven ( techniekkoffer, proeven, lego education,…)

Wat zit er in de boekentas?

  • een zakdoek
  • reservekledij
  • drinkbus met water
  • stuk fruit (appelsien gepeld)
  • een koek (geen chocolade)
  • eventueel een knuffel

ALLES STEEDS GENAAMTEKEND

Tips:

  • Kies een opvallende kleur. Zo vinden jij en je kleuter de tas gemakklijk terug tussen de andere.
  • Kier er eentje die je kleuter zelf open en dicht kan doen.
  • Test of de tas nog gemakkelijk sluit als ook de brooddoos, de knuffel en de drinkbus erin zitten.
  • Een muts, sjaal, trui of brooddoos: die gaan minder snel verloren als je de naam van je kind erin schrijft.


Heen en weer schriftje

De agenda wordt u gratis aangeboden door de school. De agenda wordt regelmatig meegegeven, daarin komen de mededelingen en versjes en liedjes die de kleuters geleerd hebben. Het kan zijn dat jullie een mededeling of een vraag hebben voor de juf. Schrijf dit gerust in de agenda. Anderzijds is het ook een vraag van de juf om thuis de schooltas in te kijken om te zien of er geen berichten zijn.

Smartschool

U krijgt ook een login en twee paswoorden (mama en papa) voor het digitaal schoolplatform. Op dit platform krijg je berichten van de school, kun je de kalender raadplegen, brieven in informatie terugvinden, deelnemen aan een enquête van de school en later ook het rapport van uw kind raadplegen. 

Mijn kind is ziek. Wat nu?

We gaan ervan uit dat kinderen niet ziek naar school gestuurd worden. Als je kleuter licht verkouden is, hoef je hem niet thuis te houden. Heeft hij koorts? Dan blijft hij het best thuis tot hij genezen is.

Het kan gebeuren dat je kind ziek wordt op school. De juf verwittigd de ouders om de kleuter te komen halen. We vragen steeds het nummer van de ouders + twee extra telefoonnummers van mensen waar je kind terecht kan als jullie niet te bereiken zijn. Maak dan ook steeds de nodige afspraken met de personen die jullie doorgeven zodat ook zij hiervan op de hoogte zijn.

Mijn kind slaapt na de middag en draagt een luier.

Kan het naar school?

Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo. Voor sommige kleuters is naar school gaan vermoeiend. Zij gaan in het begin alleen in de voormiddag. We merken echter wel dat kinderen enorm geprikkeld zijn en willen deelnemen aan de activiteiten die ook ’s middags gepland staan. Dat moet dan ook kunnen, vinden wij. Wanneer uw zoon of dochter echter te moe is, is er wel de mogelijkheid om te slapen in een slaaphoekje in de peuterklas.

Een kind dat nog een luier draagt, mag naar school. Laat echter je kind zeker al oefenen om het potje of toilet te gebruiken als het daaraan toe is. 

Breng steeds voldoende luiers, vochtige doekjes en extra kledij mee. Ieder kind dat nog niet zindelijk is, krijgt een bakje in toilet met zijn materiaal in.

TIP!

Belonen werkt!

Print het potjesplan. Je vindt het op www.klasse.be/naarschool

Telkens je kind flink naar het toilet gaat, kleeft het een mooie sticker.

Download ons potjesplan,

Hoe bereik ik mijn kind voor op de eerste schooldag?

6 tips

  1. Laat je peuter een paar keer bij familie of vrienden spelen. Zo went het aan spelen zonder mama of papa.
  2. Ga met je kind kijken in de kleuterklas. Kom naar de opendeurdag van de school.
  3. Vertel geregeld over de kleuterschool. Doe dat enthousiast en benadruk dat je kind al groot is.
  4. Maak duidelijk wat er de eerste schooldag zal gebeuren. Zet de boekentas in de woonkamer. Oefen al eens met hopen en dicht te doen. Laat je kind als eens drinken uit een drinkbus of iets lekkers eten uit de brooddoos.
  5. Hang een aftelkalender op. Doorstreep samen de dagen tot de eerste schooldag.
  6. Maak een afspraak met de juf om een half dagje te komen kennismaken.

Hoe neem ik die eerste dag afscheid?

6 tips

  • Hou je sterk, ontspan je, wees vriendelijk: je kind geraakt misschien in panniek van jouw tranen.
  • Stel je kind gerust. Hou het afscheid kort en stel het niet uit.
  • Vertel duidelijk aan je kind wie het komt ophalen.
  • Vertel op voorhand dat het blijft eten op school of dat het naar de naschoolse opvang gaat.
  • Geef de lievelingsknuffel mee.
  • Laat je kind regelmatig naar school gaan. Zo hoeft het zich niet telkens opnieuw aan te passen aan het ritme, de afspraken en de klasgenootjes.

Wat heeft mijn kind ’s avonds nodig?

Naar school gaan is een grote verandering. Misschien is je kleuter die eerste weken sneller moe, weent hij/zij vaker of plast hij/zij wer in bed. Bespreek dat zeker met de juf. Vaak gaan die problemen na een overgangsfase over.

Wat kun je nog doen?

  • Laat je kind even tot rust komen. Met een glas water en een stukje fruit. Of door eventjes te spelen. Je kind is misschien moe en prikkelbaar. Heb daar begrip voor.
  • Toon belangstelling voor wat je kind vertelt. Wat heeft het gedaan en wat voelt het? Hiervoor kan je een vertelkaart gebruiken. Panikeer niet als je kind niet veel vertelt.
  • Geef je kind volledig aandacht. Knuffel, lees een verhaaltje voor of speel een spelletje. Je kind leert veel van wat jij doet. Jij bent zijn voorbeeld. Maak elke dag even tijd om samen iets te doen.
  • Volg elke avond dezelfde volgorde van activiteiten. Kinderen houden van rituelen. 

Download onze aftelkalender